مواد غذایی مفیدی که ضامن سلامتی بدن است را بشناسید!

۵ مواده غذایی مفید برای بدن که خوردن آن‌ها ضروری است!

بدن انسان‌ها مانند یک کارخانه با نظم خاصی در حال کار کردن است. ایجاد اختلال در بخشی از آن منجر به بهم ریختن کل عملکرد بدن می‌شود. این اختلال می‌تواند ناشی از تغذیه‌ی نامناسب ما در طول روز باشد. به‌عنوان‌مثال اگر بدن دچار کمبود کلسیم شود استحکام ناخن‌ها و استخوان‌های بدن کم می‌شود. حتی ممکن است منجر به از بین رفتن دندان‌ها نیز گردد. یا کمبود املاح معدنی باعث ضعف بدنی می‌گردد. البته همان‌گونه که کمبود مواد مغذی می‌تواند به بدن آسیب برساند مقدار زیاد‌ آن هم بدن را دچار مشکل می‌کند مثلاً خوردن بیش‌ازحد ویتامین دی، جذب کلسیم را در خون افزایش می‌دهد. بنابراین شناخت مواد غذایی مفید می‌تواند به ما در انتخاب درست و صحیح غذا کمک کند و ضامنی برای سلامت افراد و در نیتجه جامعه باشد. در این مطلب به معرفی مواد غذایی مفید برای بدن که خوردن آن برای هر فردی پیشنهاد می‌شود می‌پردازیم.

مواد غذایی مفیذ و سلامت افراد

۵ ماده غذایی مفید

کلم بروکلی

سبزیجات از آن دسته مواد غذایی هستند که خوردن آن‌ها همواره توسط پزشکان توصیه می‌شود. در این میان کلم بروکلی از فواید و ویژگی‌های زیادی برخوردار بوده و بهتر است به همراه یکی از وعده‌های غذایی خورده شود. کلم بروکلی از خانواده‌ی سبزیجات کلمی است که به آن‌ها سوپر سبزیجات نیز گفته می‌شود. مواد مغذی زیادی در کلم بروکلی وجود دارد مانند ویتامین c‌، ویتامین k، آهن و پتاسیم. کلم بروکلی در مقایسه با سبزیجات دیگر مقدار بیشتری پروتئین دارد. کلم بروکلی از بروز انواع سرطان جلوگیری کرده و سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، خوردن آن منجر به کاهش کلسترول خون می‌گردد. بالا بردن سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز از دیگر ویژگی‌های این سبزی جادویی است.

کلم بروکلی

ماست

یکی از مواد غذایی که در خانه‌ی همه‌ی ما یافت می‌شود ماست است. این ماده‌ غذایی قدمت زیادی در سفره‌های ما ایرانیان دارد و همراه با نان در وعده‌ی شام یا به‌عنوان میان وعده خورده می‌شود. ماست ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از کلسیم، فسفر، ربیوفلاوین، ویتامین B5  ،B12، ید، اسید پانتوتنیک، روی، پتاسیم، مولیبدن و پروتئین است. خوردن ماست باعث افزایش طول عمر و تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری هایی مانند سرطان و عفونت‌ها می‌شود. علاوه بر این، خوردن ماست به سلامت روده‌ها کمک می‌کند و تضمین‌کننده سلامت دستگاه گوارش است.

باکتری‌های موجود در ماست به هضم بهتر غذا کمک کرده و درمان‌کننده یبوست است. به‌طورکلی ماست برای افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند مفید است و بهتر است در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند.

ماست

تخم‌مرغ

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای بدن تخم‌مرغ است علاوه بر اینکه حاوی مواد مغذی زیادی می‌باشد و ارزش غذایی بالایی دارد به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. پس خوردن آن برای افرادی که قصد کاهش وزن را دارند توصیه می‌شود و غذای کاملی است. زرده تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول، ویتامین‌های محلول در چربی مانند E، D، A، K است. هم‌چنین دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. حدود ۶۰ درصد از پروتئین موجود در تخم‌مرغ در سفیده‌ی آن است. البته افرادی که دارای بیماری قلبی هستند یا سطح کلسترول بالایی دارند نباید تخم‌مرغ زیاد مصرف کنند.

تخم مرغ سرشار از ویتامین

هویج

اگر می‌خواهید جوانی و شادابی پوست خود را از دست ندهید هویج را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید زیرا حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است. این آنتی‌اکسیدان از پیری سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند. این ماده‌ی غذایی به هر شکلی که خورده شود برای بدن مفید است خام، آب‌پز یا پوره! برخلاف تخم‌مرغ، هویج به دلیل داشتن پتاسیم زیاد، کلسترول خون را کاهش می‌دهد. هم‌چنین به پاک‌سازی کبد کمک کرده و نقش سم‌زدایی را دارد. ویتامین K موجود در آب هویج، برای پروتئین‌سازی بدن ضروری است. همچنین به پیوستگی کلسیم کمک می‌کند که منجر به بهبود سریع استخوان‌های شکسته می‌شود. خوردن آب هویج برای کودکان نوپا بسیار توصیه می‌شود زیرا سیستم ایمنی را افزایش داده و نوشیدنی سالم و کم‌کالری است. البته هویج حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است و خوردن آن برای افرادی که دیابت دارند خیلی توصیه نمی‌شود زیرا باعث افزایش قند خون می‌گردد.

هویج یکی از مواد غذایی مفید

گردو

اگرچه قیمت گردو در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است اما به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد بهتر است در سبد غذایی قرار داده شود. در گذشته‌های نه چندان دور این ماده‌ی غذایی در گروه تنقلات کودکان و بر سر سفره‌های ما ایرانیان قرار داشت. گردو منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. جالب است بدانید چربی موجود در گردو از نوع چربی‌های اشباع‌نشده هستند که نه‌تنها برای سلامت انسان‌ها مضر نبوده بلکه بسیاری از نیازهای بدن را نیز برطرف می‌کند. مغز گردو حاوی مواد مغذی همچون کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، روی، پتاسم و مقدار کمی سدیم است و همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین B1، B2 ،B6 ،B5  و ویتامین C می‌باشد.

گردو به دلیل داشتن امینواسید ویژه‌ای به نام آرژینین از سفت شدن رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. مصرف گردو برای زنان باردار و مادران شیرده بسیار مفید می‌باشد. زنانی که در طول بارداری روزانه یک عدد گردو مصرف می‌کنند، علاوه بر حفظ زیبایی پوست شکمشان پس از زایمان، باعث سلامت و تقویت اعصاب جنین نیز می‌شود.

ماده غذایی مفید- گردو

در پایان

در این مطلب تنها به ۵ ماده غذایی که برای بدن مفید است اشاره کردیم. به‌طور حتم تعداد مواد مفید موجود بیش از این تعداد است. با ما همراه باشید تا مواد غذایی مفید دیگری را نیز که تأثیر مثبتی بروی سلامت بدنتان دارد را معرفی کنیم.

خوشحال می‌شویم ما را از نقطه نظرات خود مطلع سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *