کارآفرینی در ایران- آیا می خواهید کارآفرین شوید؟

همه آنچه باید درباره کارآفرینی بدانید!

در چند سال اخیر به کارآفرینی و کارآفرین اهمیت زیادی داده می‌شود. در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی کارآفرینان موفق معرفی می‌شوند و به توضیح درباره کار خود می‌پردازند و اینکه چه مسیری را برای تبدیل‌شدن به یک کارآفرین موفق طی کرده‌اند. امروزه با توجه به نقش مهم استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشورهای مختلف، کارآفرینی جایگاه ویژه و متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است. درواقع، توسعه صنعتی، رشد محلی و افزایش اشتغال، همه و همه به توسعه و رشد کارآفرینی وابسته است. اما واقعاً یک کارآفرین کیست و کارآفرینی چیست؟ در این مطلب سعی داریم این موضوع را به‌طور کامل مورد بررسی قرار  دهیم تا شاید ما هم بتوانیم کارآفرین شده و به اقتصاد کشور کمک کنیم.

کارآفرینی چیست؟

اگرچه مفهوم کارآفرینی سال‌های زیادی است که وجود دارد. اما اقتصاددانان هرگز نتوانسته‌اند تعریف واحدی برای آن در نظر بگیرند. این لغت اولین بار در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی توسط ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت به کار برده شد. به‌طورکلی در پاسخ به سوال کارآفرینی چیست؟ می توان گفت کارآفرینی بهره‌وری از فرصت‌ها است. به بیان ساده و قابل‌فهم‌تر کارآفرینی به مفهوم یک کسب‌وکار بر اساس یک فکر و ایده‌ی جدید برای حل مشکل یا معضلی در جامعه است.

کارآفرینی چیست؟ و چرا باید کارآفرین باشیم؟

با توجه به مفهوم کارآفرینی می‌توان گفت کارآفرین کسی است که نوآوری خاصی داشته باشد و بتواند این خلاقیت را به‌صورت یک محصول جدید یا خدمات نوینی به دیگران ارائه دهد. از ویژگی‌های مهم کارآفرینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارآفرینی، فعالیتی پویا

به‌هرحال کارآفرینی به‌منظور ایجاد ارزش‌آفرینی و کسب سود انجام می‌شود. معمولاً فضای کارآفرینی به دلیل ناامن بودن فضای کسب‌وکار یکنواخت نیست و باید برای ادامه‌ی بقا فضایی پویا و غیریکنواخت داشته باشد.

  • کارآفرینی و نوآوری

از ویژگی‌های مهم کارآفرینی نوآوری و خلاقیت در کار است. در کارآفرینی همواره باید به دنبال پیدا کردن ایده‌های جدید و نو بود. در صورت نداشتن نظراتی نوین برای بهبود و بهینه‌سازی، کارآفرینی از بین خواهد رفت.

  • کارآفرینی و سودآوری

کارآفرینی نباید تنها برای ایجاد یک محصول خلاقانه باشد بلکه باید آنچه ارائه می‌شود از نظر اقتصادی سودآور بوده و نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد. اگر ایده‌های کارآفرین پتانسیل سودآوری را نداشته باشد فقط در حد یک نظریه باقی‌مانده و کاربردی نخواهد بود.

  • کارآفرینی و ریسک‌پذیری

به‌هرحال خلق یک ایده‌ی نو نیازمند در نظر گرفتن مقداری ریسک‌پذیری است. زیرا ممکن است این ایده‌ها به‌سرعت به ثمر نرسند و نیاز به‌وقت بیشتری برای بازگشت سرمایه داشته باشند.

انواع کارآفرینان

اگرچه بر اساس تعریف که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد کارآفرینان افرادی هستند که خلاق و ایده پردازند و ایده را به محصول یا خدمتی تبدیل می‌کنند اما می‌توان این افراد را بر اساس ایده هاشان به چند دسته طبقه‌بندی کرد.

  • کارآفرینان خلاق: این افراد نسبت به دیگر گروه‌های کارآفرینی از خلاقیت بیشتری برخورداراند. آن‌ها قادر به پرورش دادن بهترین و مناسب‌ترین ایده در ذهن خود هستند. ایده‌ی این افراد به‌گونه‌ای است که تأثیر زیادی بر روی اقتصاد کشور می‌گذارد. وجود این دسته از کارآفرینان در جامعه به رشد اقتصادی کشور کمک زیادی می‌کند.
  • کارآفرینان تقلیدی: این کارآفرینان از ایده‌ی کارآفرینان خلاق استفاده می‌کنند و به‌نوعی کار تقلیدی انجام می‌دهند به‌عنوان‌مثال بسیاری از محصولات تولید شده در کشورهای درحال‌توسعه تقلیدی از کشورهای پیشرفته است.
  • کارآفرینان با ریسک پایین:‌ افرادی دارای ایده‌های خلاقانه، که قدرت ریسک‌پذیری پایینی داشته و تصور می‌کنند با عملیاتی کردن ایده‌های خود ضرر می‌کنند و همواره به دنبال شرایطی مناسب هستند.
خلاقیت و کارآفرینی

کارآفرینی در ایران

نقش بالقوه کارآفرینان در رشد اقتصادی یک کشور بر کسی پوشیده نیست. به‌طورکلی کارآفرینی می‌تواند نقش مثبتی در کاهش نرخ بیکاری در کشور داشته باشد. در واقع کارآفرینی منبع مهمی است که همواره می‌تواند در اختیار اقتصاد قرار داشته باشد. دگرگونی بازار با حضور کارآفرینان منجر به فراهم شدن فرصت‌های جدید و تصمیمات جدیدی می‌شود که درنهایت افزایش سود و سرمایه‌گذاری در کشور را به دنبال دارد.

ایران با توجه به وجود تحریم‌ها فرصت‌های زیادی برای کارآفرینی فراهم کرده است. در سال‌های اخیر نیز بسیاری از افراد تحصیل‌کرده‌ی جامعه به سمت ایجاد استارتاپ ها و هم‌چنین کسب‌وکارهای کارآفرینی آمده‌اند و سعی کرده‌اند هرکدام یکی از مشکلات و چالش‌های کشور را برطرف سازند. پیشرفت ایران در این زمینه به‌اندازه‌ای بوده است که از رتبه‌ی ۷۲ در جهان به رتبه‌ی ۱۳ در سال ۲۰۱۸ رسیده و در گروه ۵ کشور اول جهان با بیشترین رشد در زمینه‌ی کارآفرینی قرار گرفته است. دولت نیز حمایت از کارآفرینی را در دستور کار خود قرار داده و با ایجاد طرح‌ها و برنامه‌های جدید سعی در برطرف نمودن مشکلات کارآفرینان کرده است. هم‌چنین با دادن وام‌های بلاعوض به رونق گرفتن این کسب‌وکار ( اگر علاقه مند به خواندن مطالبی درباره کسب و کارهای خانگی هستید اینجا را کلیک کنید) کمک زیادی شده است.

کارآفرین و کارآفرینی در ایران

در پایان

اگر با خواندن این مطلب فکر می‌کنید که می‌توانید کارآفرین شوید پس درنگ نکنید. سعی کنید ایده‌ی خود را به محصول، کالا یا خدمات تبدیل کنید. خوشحال می‌شویم ما را از نظرات خود درباره این مطلب آگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *